Kluczowy element w procesie sprzedaży dla każdego biznesu
Czy masz dziś pewność, że potencjał sprzedaży Twojej firmy jest wykorzystywany w 100%? Codzienna praca przedstawicieli handlowych przynosi satysfakcjonujące efekty tylko wtedy, gdy będzie odpowiednio zorganizowana. Właśnie to ma na celu optymalizacja procesów sprzedażowych, czyli ich uporządkowanie i przyspieszenie.
Jak podjąć się optymalizacji? Czy istnieje szybki i tani sposób, który pozwoli Ci na stałe powiększanie efektywności sprzedaży w Twojej firmie? Jak optymalizacja dzięki systemom CRM? W tym artykule postaramy się znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Proces sprzedaży
Co do zasady, w firmie równolegle prowadzonych jest wiele różnych procesów. Niektóre z nich mają charakter sprzedażowy. W niniejszym artykule omówimy właśnie te sprzedażowe, które odgrywają fundamentalną rolę w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa i odpowiadają jego kondycję finansową. Skupiając się w obszarze procesów sprzedaży, da się jednak zauważyć różnice między poszczególnymi z nich. Jak więc optymalizować te procesy?
Czy należy ‘wrzucać’ do jednego przysłowiowego worka?
Nie każdy produkt czy usługę sprzedaje się tak samo. Nie wszyscy klienci powinni być obsługiwani w ten sam sposób przez handlowca. Inaczej wyglądać będzie proces sprzedaży, jeśli dany klient sam zgłosi się do potencjalnego dostawcy, a inaczej, jeśli to owy dostawca będzie starał się pozyskać zainteresowanie klienta.
W związku z powyższym, optymalizacja procesu sprzedaży powinna brać pod uwagę wiele różnych sytuacji sprzedażowych. Zbudowanie kilku, prowadzonych równolegle procesów (tj. kampanii sprzedażowej) to podstawowe zadanie, do którego zmierzać będzie skuteczna optymalizacja sprzedaży.
System, taki jak BMS (Business Management System), pozwala na utworzenie kilku kampanii sprzedaży i realizowanie działań w oparciu o konkretne cele i zadania na każdym z etapów. To prosty i szybki sposób, aby zacząć wdrażać optymalizację procesów sprzedaży w Twojej firmie.
Optymalizacja procesu sprzedaży na każdym etapie
Dzięki zorganizowanej pracy przedstawicieli handlowych, będziesz mógł podjąć kolejne kroki w kierunku optymalizacji sprzedaży. Wyniki ich pracy będą mogły być rejestrowane i monitorowane w czasie rzeczywistym przez managera dzięki dostępnym w systemie BMS raportom. Co więcej, przedstawiciele handlowi sami mogą dokonać analizy danych oraz wyciągać wnioski z informacji dostępnych w ramach modułu statystyki. Wiedza, którą można wyciągnąć z raportów i statystyk służy do cyklicznego usprawniania istniejącego już procesu lub do stworzenia całkowicie nowego.
BMS nie jest kolejnym narzędziem do kontrolowania pracowników. Dostępność wielu funkcjonalności systemu w codziennej pracy sprawi, że przedstawiciele handlowi bardzo szybko polubią pracę z BMS. Ułatwi on im również wypełnienie obowiązku wykonywania monotonnych czynności i sprawi, że nie zapomną już o istotnym spotkaniu czy konieczności zrealizowania wcześniej zaplanowanego zadania.
Jak działać dalej?
Naturalnie optymalizacja procesu sprzedaży to również jej właściwa i odpowiednia organizacja. Niezmiernie istotną jest koordynacja i planowanie pracy przedstawicieli handlowych z wyprzedzeniem. W oparciu o pozyskane przez nich kontakty, zaplanują oni konkretne zadania za pomocą kilku kliknięć.
W każdym etapie procesu sprzedaży przedstawiciel handlowy ma do wykonania inne cele, które również może zaplanować w ramach funkcjonalności systemu BMS (Business Management System).
Cel optymalizacji sprzedaży
Celem takich działań jest usprawnienie funkcjonowania działu handlowego oraz powiększenie wyników sprzedaży. Wykorzystanie niewłaściwych sposobów do optymalizacji sprzedaży, jak np. nakładanie następnych, coraz większych i powtarzalnych zadań dla handlowców, może spowodować szkodę, tj. obniżenia efektywności sprzedaży. Spersonalizowanie działań sprzedażowych dla każdego pracownika, a kolejno regularne usprawnianie jego pracy nie będzie problemem, jeśli posłużysz się w tym celu funkcjonalnościami oferowanymi przez system BMS. Należy zaznaczyć, że optymalizacja procesów w obszarze sprzedaży procentuje i przejawia się rzeczywistymi i wymiernymi korzyściami.
Korzyści
Optymalizacja procesu sprzedaży wpływa na zredukowanie kosztów obsługi klienta. Przedstawiciele handlowi mogąc zoptymalizować swój czas pracy, mogą częściej uczestniczyć w kontakcie z klientem jako doradcy i eksperci. Jest to możliwe dzięki systemowi, który automatyzuje ich pracę i oszczędza ich czas. Bez względu na rozmiar firmy, korzyści są bardzo wyraźne.
Wyraźnym efektem jest również wyższa jakość obsługi klienta, którą zauważalna jest zarówno dla przedstawicieli handlowych jak i klientów. Skoncentrowane kompendium wiedzy kontrahentach wpływa na bardziej skuteczne analizowanie potrzeb i klasyfikowanie kontaktów oraz wiele innych codziennych czynności.
Podsumowanie
Optymalizując proces sprzedaży, możesz być pewien, że przedstawiciele handlowi mają większą dostępność do skoncentrowanych i uporządkowanych danych o klientach. Jest to mocno niewymierna korzyść, ale niezmiernie istotna, jeśli chcesz prowadzić efektywną sprzedaż. Do tych korzyści prowadzi skuteczna strategia zorientowana klienta. Dowiedz się więcej o BMS.
Właściwe używanie systemów informatycznych w realizowaniu optymalizacji sprzedaży to wysoce efektywny sposób na zwiększenie sprzedaży i podniesienie satysfakcji klientów.
Zachęcamy Cię zatem do abyś sprawdził nasz system BMS, który stworzyliśmy specjalnie po to, aby pomóc Twojej sprzedaży. Skontaktuj się z nami i poproś o wersję DEMO.