Domeną dzisiejszych czasów niewątpliwie jest cyfryzacja i digitalizacja. O ile cyfryzacja jest pojęciem bardzo szerokim o tyle digitalizację rozumieć możemy jako pozyskanie cyfrowego przedstawienia danych i metadanych relacyjnych zawierających szczegóły technicznej strony jakiegoś procesu.
Proces digitalizacji rozumiany jest już jako zbiór czynności polegających na osiągnięciu zakładanych parametrów technicznych dokumentacji cyfrowej odwzorowującej stan rzeczywisty. W procesie tym wyróżniane są takie działania jak między innymi przetwarzanie i analiza danych oraz ich wizualizacja.
Analizując dalej proces digitalizacji poznamy określenie takie jak digitalizacja bezpośrednia. Jest to proces, który pozwoli nam na uzyskanie danych w postaci cyfrowej w wyniku przeprowadzonych pomiarów.
W firmach sprzedażowych, firmach handlowych, hurtowniach pomiarowi poddawane są dane ze sprzedaży, fakturowania czy realizacji zadań Przedstawicieli Handlowych. Dane sprzedażowe ewidencjonowane są w takich systemach jak ERP (Enterprise Resource Planning), systemach CRM (Customer Relationship Management), systemach finansowo-księgowych czy innych, dedykowanych do działalności użytkownika (Firmy korzystającej z danego systemu).
Często zdarza się, że Firmy posiadają wiele systemów, z których korzystają, a ich funkcjonalność niewiele od siebie odbiega. Z uwagi na fakt, że korzysta się z nich wszystkich jednocześnie – niestety przekłada się to na niższą efektywność w prowadzonych działaniach sprzedażowych.
Niezależnie jednak od ilości posiadanych narzędzi w postaci systemu informatycznego, należy jednak pamiętać bardzo istotną rzecz. Efektem posiadania każdego systemu informatycznego w firmie musi być płynąca z niego korzyść – np. optymalizacja czy zwiększenie efektywności jakiegoś procesu. Jeśli system informatyczny nie oferuje żadnych korzyści, można założyć stwierdzenie, że jest on zbędny i niepotrzebny. Jeśli natomiast posiadany system informatyczny powoduje wręcz obniżenie efektywności pracy i spadek sprzedaży – śmiało możemy stwierdzić, że takich systemów wprost powinniśmy się pozbyć.
Osoby pracujące w obszarze sprzedaży danej firmy potrzebują jednego narzędzia, którym będą mogły się posługiwać, aby skutecznie wykonać swoją pracę. Jeden, ale właściwy i dopasowany do potrzeb system informatyczny ma na celu ułatwienie pracy, zwiększenie efektywności pracy, optymalizację sprzedaży, uzyskanie bardziej klarownych danych, które można poddać analizie.
Posiadanie jednego narzędzia klasy business management i wprowadzanie do niego danych umożliwi również uniknięcie błędów wynikających z konieczności uzupełniania wielu różnych systemów. Firmy, które posiadają wiele systemów informatycznych, w których Pracownicy musza uzupełniać często te same lub zbliżone dane narażają się na opóźnienia i błędy. Może to powodować niechciane skutki w ciągłości procesów operacyjnych. Kontrola nad projektami również jest utrudniona, a tym samym utrudnione jest sprawne zarządzanie zespołem.
Jeśli zatem chcemy poprawić funkcjonowanie firmy i nabyć korzyści wynikające z digitalizacji
i cyfryzacji, a wiemy, że obsługa posiadanych systemów informatycznych to w naszym przypadku być może niepotrzebnie złożony temat, trzeba dobrze rozważyć czy nie postarać się o ujednolicenie cyfrowej infrastruktury. Posiadanie więcej niż jednego systemu informatycznego oczywiście ma sens i jest czymś co często jest nieuchronne, ponieważ ciężko znaleźć system informatyczny, który jest dobry we wszystkim i kompleksowo spełni nasze oczekiwania. Niemniej jednak, warto zainteresować się systemami, które rzeczywiście ułatwią pracę zespołowi i wpłyną na zwiększenie sprzedaży. System klasy business management będzie w tym przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem.